Nye verktøy for utleiere på Nabobil

June 18, 2018
Nytt fra Nabobil.no

Å bygge en P2P markedsplass som fungerer godt for utleier- og leietakersiden er en konstant prosess. Vi har pratet med Theodor Tonum, full-stack utvikler i Nabobil, for å forstå hvilke utfordringer de møter på og hvilke nye funksjoner de jobber med.

Høna eller egget?

Theodor Tonum - gründer og full-stack utvikler i Nabobil

Hvem skal få høyeste prioritet; leietaker eller utleier? Svaret er komplekst, vi kan ikke bygge Nabobil kun for den ene eller andre. Theodor sier at nettopp dette er det mest krevende. Det er en konstant prosess for å forbedre tjenesten for både utleiere og leietakere. Prioritet nummer 1 er å gjøre det enklest mulig for leietakere å skaffe bil samtidig som det ikke skaper støy for utleierne.

Kortere akseptfrist

Vi endrer nå akseptfristen fra 24 til 6 timer. Det betyr at du må være rask til å svare på forespørsler om leie. Vi regner perioden for akseptfrist mellom 07:00 og 23:00. Hvis du mottar en forespørsel kl. 22:00 betyr det at den utløper kl. 12:00 neste dag.

Forespørsler sendes i sekvens

Alle leietakere blir nå oppfordret til sende 3 forespørsler for å øke sjansen for aksept. Dette har økt andelen av leietakere som får aksept fra 80% til 90%. Dog har det også ført til at noen utleiere opplever å akseptere forespørsler, men ikke få leid ut, fordi leietaker allerede har fått aksept fra noen andre. Det er ingenting kjedeligere enn å miste leieforhold som utleier, forteller Theodor. 

- Vi jobber nå med å gjøre slik at forespørslene sendes i sekvens til utleierne. Bil nummer 1 mottar forespørselen først og får tid på seg til å svare før den sendes til bil nummer 2 og så nummer 3. Er du kjapp til å svare betyr det at leietaker kun får aksept fra en bil og de andre utleierne slipper å oppleve støy, forklarer Theodor.

Flere valg for utleiere

Nye tilgjengelighetsvalg for utleiere

Utleierne på Nabobil har lenge etterspurt bedre verktøy for å styre hva slags forespørsler man mottar. Nå får du mulighet til å velge hvilke ukedager bilen din skal være tilgjengelig. For eksempel kan man blokkere mandag - torsdag og kun gjøre bilen tilgjengelig i helger. Du kan også hindre at du mottar såkalte last-minute forespørsler (leie som starter om mindre enn 24 timer).

Garantert ledig funksjonen i kalenderen kan brukes for å overstyre de faste dagene din bil er tilgjengelig eller blokkert.

De nye valgene er foreløpig kun tilgjengelig på nettsiden, men blir sluppet i appen i løpet av kort tid, sier Theodor.

Del dine tips og erfaringer

Selv om vi ikke har kapasitet til å tilfredsstille alle ønsker er det veldig nyttig for oss å motta dem. Gjerne send oss en mail til hei@nabobil.no hvis du har tilbakemeldinger eller nye ideer. 

Nabobil.no

Nabobil.no er en nettbasert delingstjeneste for leie og utleie av privatbiler. Vi kobler bileiere med personer som ønsker å leie bil og lar deg på den måten tjene penger på bilen din når du ikke bruker den selv. 

Relaterte Innlegg