Reisebrev: Lofoten + Nabobil = <3

September 11, 2019
Reiseblogg

I sommer fikk Haley og moren besøk fra USA og bestemte seg for å ta med gjestene opp til Lofoten.

Haley forteller at hun eier en liten elbil med rekkevidde på 120 km hjemme i Oslo. Dette ville vært lite praktisk på biltur rundt i Lofoten. Derfor leide hun bil på Nabobil.no. Vi spurte henne hvordan det hadde gått, og i retur fikk vi et lite reisebrev.

Hytta i Kabelvåg

Ankomst med Hurtigruten

Turen gikk fra Trondheim til Svolvær med Hurtigruten, forteller Haley. Der møtte vi utleier på havnekaia som avtalt. Utleier viste oss bilen og vi avtalte en plan for tilbakelevering. Vi var superfornøyd med en rask og hyggelig overlevering. Ikke lenge etter var vi på vei til campinghytta vi hadde leid i Kabelvåg.

Kjøreturen var en opplevelse i seg selv

Neste dag kjørte vi til Henningsvær. Veien dit var en smal vei langs bratte fjell, omringet av turkist vann. Det føltes ut som vi var på en tropisk øy og vi startet dagen med å spise frokost på nydelige Trevarefabrikken. Et kulturelt knutepunkt og sosialt ly for fritidsaktiviteter i Lofoten. Et super hot tips om du vil besøke Lofoten. https://www.trevarefabrikken.no/.

Henningsvær

"Det å kjøre rundt i Lofoten viste seg å være en helt fantastisk måte å se øyene på. Tenk at vi betaler så mye penger for å krysse landegrenser, når vi har dette i vår egen bakgård!

Etter en deilig og innbydende frokost kjørte vi 2 timer videre til Kvalvik strand. Kvalvika strand kan bare nås til fots, og kjøreturen dit var en opplevelse i seg selv. Turen fra bilen til stranden er en relativt enkel tur og passer for de fleste. Fra der vi parkerte bilen tok det ca 30 minutter før vi var fremme, og ved stranda tok vi oss tid til å nyte utsikten av hvit strand, hav, og stupbratte fjell.

Fra venstre Grethe, Mackenzie, Haley, Kim på Kvalvik strand

En magisk dag på bølgan blå i Leknes

Deretter besøkte vi Leknes for å bli med noen venner på båttur. Ute på det åpne blå havet ga det oss en spektakulær utsikt over kystlinjen. Vi fisket, spiste lunsj og hørte på mange historier om Leknes, Lofoten og hvordan det var å være med på hvalbåter. Etter en magisk dag på havet kjørte vi hjem og dro ut og spiste middag på brygga i Svolvær. Neste dag stod vi opp kjempe tidlig for å rekke en ferje til Bodø. Fortsatt i lykkerus etter alle de deilige og råe naturopplevelsene begynte turen omsider å nærme seg slutt.

Når ikke alt går etter planen

Haley forteller at hun hadde avtalt med utleier å parkere hennes lånte følgesvenn i nærheten av ferja. Der skulle de betale for parkering slik at utleier kunne hente den senere på dagen.

Godt på vei til Bodø ringer utleieren og spurte hvor hun hadde lagt nøkkelen. I alt stresset med å rekke ferja hadde Haley glemt å legge nøkkelen på hjulet slik de hadde avtalt! Innen den tid var de midt på vannet mellom Lofoten og Bodø og det var ingenting annet hun kunne gjør enn å beklage og sende nøkkelen i posten når de kom frem. Heldigvis tok utleier det med godt humør og sa han hadde en reservenøkkel han kunne bruke i mellomtiden. Phuu! Alt i alt hadde det vært en helt fantastisk tur skriver Haley, og det å leie nabobil viste seg å være den perfekte måten å se Lofoten på.

Under kan du se reiseruten til Haley.

Hva med å legge høstferien til Lofoten i år.

Se etter en bil i Lofoten.

Nabobil.no

Nabobil.no er en nettbasert delingstjeneste for leie og utleie av privatbiler. Vi kobler bileiere med personer som ønsker å leie bil og lar deg på den måten tjene penger på bilen din når du ikke bruker den selv.